Kulttuuri
Kuopiossa on monia mahdollisuuksia harrastaa kulttuuria. Tällä sivulla kerromme esimerkiksi Kuopion kaupunginteatterista, museosta ja kirjastosta.
Kuopion kaupunginteatteri
Kuopion kaupunginteatteri on Itä-Suomen suurin ammattiteatteri.
Teatteriesityksiä järjestetään kahdella näyttämöllä, Minna-näyttämöllä ja Maria-näyttämöllä.
Teatteri esittää joka vuosi monia omia esityksiä. Lisäksi teatterissa vierailee esiintyjiä muualta Suomesta. Teatterilla järjestetään myös erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia.
Kuopion kaupunginteatteri sijaitsee osoitteessa Niiralankatu 2.
Kuopion musiikkikeskus
Kuopion musiikkikeskuksessa voit nauttia musiikista ja tanssista. Tule kuuntelemaan Kuopion kaupunginorkesteria tai vierailevia esiintyjiä. Keskuksessa esiintyvät monet suomalaiset bändit ja artistit.
Kuopion musiikkikeskus sijaitsee osoitteessa Kuopionlahdenkatu 23.
Kansalaisopisto
Kuopion kansalaisopiston kursseilla pääset oppimaan uusia asioita ja kokeilemaan monenlaisia harrastuksia.
Tarjolla on lähes 2 000 erilaista kurssia. Osalle kursseista ja ilmaisille luennoille voit osallistua myös etänä.
Kuopion kansalaisopisto toimii Kuopion lisäksi myös Kaavilla, Rautavaaralla ja Tuusniemellä. Opiston päätoimipaikka ja asiakaspalvelupiste sijaitsevat Kuopion keskustassa, osoitteessa Puistokatu 20.
Kuopion museo
Kuopion museosta löydät luonnontieteiden näyttelyn ja kulttuurihistorian näyttelyn. Uudistuneet perusnäyttelyt tarjoavat tietoa ja elämyksiä Pohjois-Savon historiasta ja luonnosta. Lisäksi museosta löytyy joka vuosi kansainvälisiä ja paikallisia vaihtuvia näyttelyitä!
Kuopion kaupunginkirjasto
Kuopion kaupunginkirjastoon kuuluu pääkirjasto, lähikirjastoja ja kirjastoautoja. Aineistohaku, aukioloajat, yhteystiedot, tapahtumat ja e-aineistot löytyvät verkkokirjastosta.
Varmista tilojen esteettömyys etukäteen
Jos sinulla on vaikeuksia liikkumisessa, varmista tilojen esteettömyys ennen teatteriin, museoon tai konserttiin menoa. Selvitä, onko sisäänkäynti esteetön. Selvitä myös, onko pyörätuolille luiska vain jonkin tietyn sisäänkäynnin luona.
Kannattaa myös varmistaa, että tilassa on inva-wc ja hissi.
Voit lukea kulttuuripalveluista lisää verkkosivuiltamme (ei selkokielinen).