Hallinto ja päätöksenteko
Kaupunginvaltuusto
Kaupungissa tärkeistä yhteisistä asioista päätöksiä tekee kaupunginvaltuusto. Kaupunginvaltuusto valitaan joka neljäs vuosi. Kaupunginvaltuuston jäsenet valitaan vaaleissa. Asukkaat äänestävät vaaleissa ehdokkaita.
Kaupunginvaltuusto päättää kaupungin tärkeimmistä asioista, kuten raha-asioista. Kaupunki saa rahaa kunnallisveroista ja erilaisista maksuista. Valtuusto päättää, mihin rahat käytetään.
Kaupunginvaltuusto valitsee jäsenet esimerkiksi kaupunginhallitukseen ja lautakuntiin.
Kaupunginvaltuustolla on kokouksia säännöllisesti. Kaikki saavat tulla kuuntelemaan kaupunginvaltuuston kokouksia.
Kaupunginhallitus
Kaupunginhallitus on kaupunginvaltuuston alainen. Valtuusto valitsee kaupunginhallituksen jäsenet kahdeksi vuodeksi kerrallaan.
Kaupunginhallitus johtaa kaupungin hallintoa. Kaupunginhallitus valmistelee kaupunginvaltuustossa käsiteltävät asiat. Kaupunginhallitus myös vastaa siitä, että kaupunginvaltuuston päätökset toteutetaan.
Kaupunginhallituksen kokoukset eivät ole yleisölle avoimia.
Lautakunnat
Kaupunginvaltuusto valitsee lautakuntien jäsenet. Lautakunnat johtavat ja valvovat palveluiden tuottamista kunnassa. Kuopiossa on esimerkiksi kaupunkirakennelautakunta ja kasvun ja oppimisen lautakunta.
Kaupungin johto
Kaupunginjohtaja ja apulaiskaupunginjohtajat johtavat kaupungin toimintaa.
Lue lisää kaupungin päätöksenteosta ja hallinnosta verkkosivuiltamme (ei selkokielinen):
Päätöksenteko – Kuopio