Osallistu ja vaikuta
Kuopiolaisilla on monia mahdollisuuksia vaikuttaa kaupungin toimintaan. Voit esimerkiksi äänestää vaaleissa, lähettää palautetta ja osallistua asukastilaisuuksiin.
Äänestä vaaleissa
Voit vaikuttaa kaupungin päätöksiin, kun äänestät kuntavaaleissa. Vaalit ovat joka neljäs vuosi. Seuraavat kuntavaalit ovat vuonna 2029. Kuntavaaleissa valitaan Kuopion kaupunginvaltuuston jäsenet. Kaupunginvaltuusto päättää esimerkiksi kaupungin rahankäytöstä.
Anna palautetta
Voit lähettää palautetta, aloitteita ja ehdotuksia kaupungille. Lähetä palautetta kaupungin verkkosivuilla olevan palautepalvelun kautta.
Lue lisää kaupungin palautepalvelusta (ei selkokielinen):
Etusivu – Kuopion Palautepalvelu
Tee kuntalaisaloite
Jos kotikuntasi on Kuopio, voit tehdä kuntalaisaloitteen. Kuntalaisaloite tarkoittaa, että voit nostaa esiin jonkun ongelman tai ajankohtaisen asian. Kuntalaisaloitteen kautta poliittiset päättäjät voivat kiinnittää asiaan huomiota. Voit tehdä aloitteen kaupungille usealla eri tavalla:
- Täytä lomake netissä: Kuntalaisaloite Kuopion kaupungille (ei selkokielinen)
- Lähetä aloite postissa osoitteeseen: Kuopion kaupunki, PL 228, 70101 Kuopio
- Toimita aloite kaupungintalon kirjaamoon: kaupungintalo, Tulliportinkatu 31
Osallistu asukastilaisuuteen
Kaupunki järjestää asukastilaisuuksia, jotka ovat avoimia kaikille kaupungin asukkaille. Tilaisuuksia järjestetään eri puolilla kaupunkia. Asukastilaisuuksia voidaan pitää myös verkossa.
Asukastilaisuuksissa asukkaat saavat tietoa kaupungin ajankohtaisista asioista. Tilaisuuksissa voidaan keskustella esimerkiksi kaavoituksesta.
Osallistu palveluiden kehittämiseen
Kaupunki, asukkaat ja järjestöt vaikuttavat asioihin yhdessä. Asioihin vaikutetaan erilaisissa ryhmissä, jotka tekevät yhteistyötä. Kuopion kaupungissa tällaisia ryhmiä ovat esimerkiksi
- nuorisovaltuusto
- vammaisneuvosto
- vanhusneuvosto
- lasten parlamentti
Lue lisää osallistumisesta ja vaikuttamisesta (ei selkokielinen):
Osallistu ja vaikuta – Kuopio