Peruskoulu ja lukiot

Peruskoulu  

Suomessa kaikki lapset käyvät koulua. Lain mukaan jokaisella lapsella on oikeus perusopetukseen. Opettajat ovat korkeasti koulutettuja ja opetus on laadukasta kaikissa kouluissa. Tavallisesti peruskoulu kestää 9 vuotta. Jos lapsi tarvitsee apua oppimiseen, sitä järjestetään hänelle. Peruskoulu on kaikille ilmainen. 

Jokaiselle lapselle on paikka hänen lähikoulussaan. Lähikoulu on se koulu, joka on lähimpänä kotia. Voit hakea lapsellesi paikkaa myös jostain toisesta koulusta. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista saada paikkaa toisesta koulusta.  

Koulussa oppiminen edellyttää tarpeeksi hyvää suomen kielen taitoa. Jos lapsen tai nuoren kielitaito ei ole riittävän hyvä, hän voi parantaa sitä valmistavassa opetuksessa. Valmistava opetus kestää yleensä vuoden. Kun kielitaito on riittävä, oppilas voi siirtyä perusopetukseen. Jo sitä ennen hän voi osallistua opetukseen niissä aineissa, joissa kielitaito riittää.  

Kun lapsi on käynyt peruskoulun, hän voi pyrkiä lukioon tai ammatilliseen koulutukseen.  

Koulupäivät 

Koulu alkaa elokuussa ja päättyy toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa. Kesä- ja heinäkuu ovat kesälomaa. 

Koulupäivien pituus vaihtelee eri luokilla. Alakoulussa päivät ovat lyhyempiä kuin yläkoulussa. Oppitunnit kestävät yleensä 45 minuuttia. Oppituntien välissä lapset menevät koulun pihalle ulkoilemaan. Opettajat valvovat lapsia. Kouluviikossa on noin 20 oppituntia. 

Lapset syövät koulussa yhden lämpimän aterian. Se on ilmainen. Jos lapsi ei voi syödä kaikkia ruokia, kerro opettajalle. 

Jokainen voi saada koulussa oman uskontonsa tai elämänkatsomustiedon opetusta.  

Joissakin kouluissa on erillisiä luokkia oppilaille, jotka ovat taitavia esimerkiksi musiikissa tai kuvataiteessa. Yleensä näille luokille on erillinen haku. 

Kodin ja koulun yhteistyö 

Koulu kertoo tärkeistä asioista Wilma-palvelussa, joka toimii verkossa ja kännykällä. Koulu antaa lapsen vanhemmille tunnukset palveluun. Wilman kautta voit pitää yhteyttä lapsen opettajiin ja saada tietoa lapsen oppimisesta, kokeista ja poissaoloista sekä koulun tapahtumista ja lomista. Jos lapsi on esimerkiksi sairaana, ilmoita siitä aamulla kouluun Wilman kautta. 

Wilmaa täytyy seurata säännöllisesti. Jos tarvitset apua Wilman käytössä, pyydä apua lapsen opettajalta. 

Suomessa koulut järjestävät yhteisiä vanhempien iltoja oppilaiden vanhemmille. Illoissa tutustut lapsesi kouluun, opettajaan ja muihin vanhempiin. Saat myös tietoa lapsesi koulunkäynnistä. 

Opiskelun tuki 

Peruskoulun oppilaat saavat tukea koulunkäyntiin. Opinto-ohjaajat kertovat erilaisista opiskelutavoista ja jatkokoulutuksesta. He voivat auttaa ammatin valinnassa. 

Koulupsykologit ja koulukuraattorit auttavat ongelmissa. Opettaja voi antaa lapselle tukiopetusta. 

Jos lapsella on vaikeuksia oppimisessa tai keskittymisessä, lapsi saa erityisopetusta. Erityisopetuksen ryhmät ovat pienempiä kuin tavalliset luokat. 

Opettajat pitävät yhteyttä vanhempiin. He järjestävät tapaamisia vanhempien kanssa ja kertovat vanhemmille lapsen opiskelusta.  

Iltapäiväkerhot  

Iltapäiväkerhot on tarkoitettu ensisijaisesti 1.luokan oppilaille ja erityisopetuksen oppilaille. Toimintaa järjestetään koulupäivinä pääsääntöisesti kello 12.00–16.00. Maaseutualueen toiminta-ajoissa voi olla poikkeuksia. Koulujen loma‐aikoina ryhmät ovat kiinni.

Lue lisää iltapäiväkerhoista verkkosivuiltamme (ei selkokielinen).

Lukiot  

Kuopiossa on kuusi päivälukiota ja aikuislukio. Kaikissa Kuopion lukioissa voit suorittaa samat lukion oppimäärään ja ylioppilastutkintoon liittyvät opinnot.

Lukiot tarjoavat myös soveltavia kursseja. Voit valita soveltavia kursseja myös muista kuin omasta lukiostasi.

Lue lisää opiskelumahdollisuuksista lukioissa (ei selkokielinen).