Joukkoliikenne

Bussiaikataulut, liput ja maksaminen

Kuopion seudun joukkoliikenne on jaettu kuuteen eri vyöhykkeeseen. Ne on nimetty kirjaimilla A, B, C, D ja E ja F.

Vyöhykkeiden välillä liikkuminen vaikuttaa matkalipun hintaan. Lipun hinta määräytyy sen mukaan, matkustatko yhdellä vai useammalla vyöhykkeellä.

Bussien aikataulut löytyvät verkosta Reittioppaasta (ei selkokielinen).

Aikataulut voit tarkistaa myös julisteista, jotka löytyvät pysäkeiltä.

Voit maksaa bussimatkan bussissa käteisellä, lähimaksulla, Vilkku tai Waltti -mobiililipulla tai Waltti-matkakortilla.

Vilkun sivuilta löydät lisää tietoa Kuopion seudun joukkoliikenteestä (ei selkokielinen).

Palveluliikenne eli PALI

Palveluliikennettä ajetaan Kuopiossa ja Nilsiässä. Kuopiossa palveluliikenne ajetaan kolmena päivänä; maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Nilsiässä palveluliikenne ajetaan torstaisin.

Palveluliikenne on esteetöntä palvelua, joka on suunnattu iäkkäille, vammaisille ja liikuntarajoitteisille. Se on osa avointa joukkoliikennettä ja sitä voivat käyttää kaikki.

Palveluliikenteen avulla voit tilata itsellesi bussikuljetuksen, jolla sinut viedään bussien palvelualueella niin lähelle haluamaasi asiointipaikkaa tai kotiovea, kuin mahdollista.

  • Bussit ovat pieniä, ja niissä on matala lattia. Niihin pääsee helposti myös apuvälineillä, kuten esimerkiksi pyörätuolilla.
  • Kuljettajat auttavat, jos tarvitset apua kyytiin nousemisessa tai poistumisessa.
  • Voit tilata kuljetuksen soittamalla numeroon 044 4747 470. Puhelu maksaa normaalin puhelumaksun verran. Voit soittaa ja tilata kuljetuksen arkipäivisin kello 9-14.
  • Sinun täytyy pystyä tulemaan itse noutopaikkaan.

Tarkemmat tiedot palveluliikenteestä löytyvät Vilkun sivuilta (ei selkokielinen).

Kuopion seudulla on myös kaukojunaliikennettä. Kaukojunaliikenteestä vastaa liikenne- ja viestintäministeriö.