Päivähoito
Ennen koulun aloittamista lapsi on yleensä päivähoidossa. Perhe voi hoitaa lasta myös kotona.
Päivähoito tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Jos lapsella on erityistarpeita, hän saa tukea päivähoidossa. Vanhemmille päivähoito antaa mahdollisuuden käydä töissä.
Päivähoidossa lapset esimerkiksi leikkivät, liikkuvat, ulkoilevat, laulavat, askartelevat ja tekevät retkiä. Päivään kuuluu myös lepohetki. Jos lapsen äidinkieli ei ole suomi, hän oppii suomea päivähoidossa.
Päiväkoti ei ole koulu. Lapset eivät opiskele kouluaineita, heillä ei ole oppitunteja.
Lapset syövät päivän aikana kolme ateriaa: aamupalan, lounaan ja välipalan. Jos lapsi ei voi syödä kaikkia ruokia, kerro siitä päivähoidon henkilökunnalle.
Päivähoidossa otetaan huomioon perheen uskonto tai elämänkatsomus.
Jos lasta hoidetaan kotona, hän voi osallistua lasten kerhoihin. Perhe voi käyttää myös avoimen päiväkodin palveluja.
Haluatko kysyä lisää varhaiskasvatukseen hakemisesta?
Varhaiskasvatuksen palveluohjaus
Jos haluat kysyä päivähoitoon hakemisesta, ota yhteyttä varhaiskasvatuksen palveluohjaukseen.
- Sähköposti: varhaiskasvatus.palveluohjaus@kuopio.fi
- Puhelinnumero: 044 718 7070
- Puhelinpalveluaika: maanantai-tiistai 9-11.30 ja keskiviikko 12-15
Jos haluat tulla paikan päälle keskustelemaan, sinun täytyy varata aika. Lähetä sähköpostia osoitteeseen varhaiskasvatus.palveluohjaus@kuopio.fi. Kerro viestissä, että haluat varata tapaamisen.
Lisää tietoa päivähoidosta Kuopion kaupungin sivuilla: www.kuopio.fi/varhaiskasvatus (ei selkokielinen)
Päivähoidon vaihtoehdot
Lue alta, mitä vaihtoehtoja perheelläsi on, kun haluatte lapsenne päivähoitoon.
Päivähoito voi olla kunnan tai yksityisen päiväkodin järjestämää. Päivähoito voi tapahtua myös perhepäivähoitajan kodissa. Vanhemmat voivat valita, mitä he haluavat käyttää.
Kunnallinen päivähoito
Kunnallinen päivähoito tapahtuu päiväkodissa. Päiväkodit ovat tavallisesti auki kello 6-18.
Joissakin päiväkodeissa hoitoa saa myös illalla, yöllä ja viikonloppuina. Tätä kutsutaan iltahoidoksi ja vuorohoidoksi.
Jos tarvitset lapsellesi päivähoitopaikan, ota yhteyttä oman alueesi päiväkodin johtajaan.
Yksityinen päivähoito
Yksityistä päivähoitoa voi saada yksityisessä päiväkodissa tai perhepäivähoitajan kotona.
Perhepäivähoito
Perhepäivähoito tapahtuu lapsen hoitajan eli perhepäivähoitajan kodissa, pienessä ryhmässä.
Päivähoito on maksullista
Päivähoito on maksullista palvelua. Kunnallisen päivähoidon maksuihin vaikuttavat perheen koko ja tulot sekä lapsen hoitoaika.
Yksityisen päivähoidon maksuihin voi hakea tukea Kelasta. Perheen tulot vaikuttavat tuen määrään. Lue lisää yksityisen hoidon tuesta Kelan verkkosivuilta: www.kela.fi/yksityisen-hoidon-tuki (ei selkokielinen)
Lisää tietoa päivähoidon maksuista Kuopion kaupungin sivuilla: www.kuopio.fi/varhaiskasvatuksen-ja-esiopetuksen-asiakasmaksut (ei selkokielinen)
Lasten kerhot ja avoimet päiväkodit
Lasten kerhot ja avoimet päiväkodit on tarkoitettu alle 6-vuotiaille lapsille, joita hoidetaan kotona.
Osallistuminen on ilmaista. Osallistuminen ei vaikuta kotihoidontukeen, jota Kela maksaa.
Avoimet päiväkodit
Avoimet päiväkodit on tarkoitettu alle 6-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Avoimessa päiväkodissa voi esimerkiksi leikkiä, laulaa, liikkua ja piirtää. Siellä voi myös tavata muita perheitä. Avoimeen päiväkotiin ei tarvitse ilmoittautua.
Kerhot
Kerhot ovat 2–5-vuotiaille lapsille. Kerhoissa lapset leikkivät, piirtävät ja liikkuvat. Vanhemmat eivät osallistu kerhoihin. Lapset tarvitsevat kerhoon eväät.
Lisätietoa kerhoista ja avoimista päiväkodeista löytyy Kuopion kaupungin verkkosivuilta: www.kuopio.fi/avoin-varhaiskasvatus-ja-kerhot (ei selkokielinen)