Vaaramerkki ja vaaratiedote
Yleinen vaaramerkki
Vaara- ja hätätilanteissa viranomaiset varoittavat ihmisiä yleisellä vaaramerkillä ja hätätiedotteilla.
Yleinen vaaramerkki kuuluu ulkohälyttimistä. Vaaramerkki kuuluu esimerkiksi silloin, jos ilmaan on päässyt myrkyllistä kaasua tai säteilyä. Merkki varoittaa ihmisiä uhkaavasta, välittömästä vaarasta.
Yleinen vaaramerkki on yhden minuutin pituinen nouseva ja laskeva äänimerkki. Se voi olla myös sanallinen varoitus, jonka viranomainen kuuluttaa.
Toimi näin, kun kuulet yleisen vaaramerkin
- Siirry sisälle. Pysy sisällä.
- Sulje ovet, ikkunat, tuuletusaukot ja ilmanvaihto.
- Avaa radio ja odota rauhallisesti ohjeita.
- Vältä puhelimen käyttöä, jotta puhelinlinjat eivät tukkeudu.
- Älä poistu alueelta, ennen kuin viranomaiset antavat siihen luvan.
Vaara ohi -merkki on yhden minuutin mittainen tasainen äänimerkki. Se ilmoittaa, että uhka tai vaara on ohi.
Vaaratiedote
Yleiseen vaaramerkkiin liittyy aina vaaratiedote. Vaaratiedote varoittaa uhasta, kun ihmiset ovat välittömässä vaarassa. Tiedotteessa annetaan tietoja vaaramerkin syystä ja suojautumisohjeita.
Vaaratiedote
- luetaan kaikilla radiokanavilla
- näytetään Ylen, MTV3:n ja Nelosen teksti-TV:n sivulla 112
- näytetään televisio-ohjelmissa ruudun yläreunassa kulkevana tekstinä.